Rawatan Rumah dan Pemulihan Homeopati Untuk Jangkitan Sinus

Rawatan Rumah dan Pemulihan Homeopati Untuk Jangkitan Sinus

Banyak yang boleh dilakukan di rumah untuk pesakit resdung. Walaupun anda mungkin tidak dapat menghapuskan jangkitan sinus, anda pasti boleh membantu membuka sinus, mengurangkan kekeringan mereka dan memberi sedikit selesa.

Berehat seberapa banyak yang anda boleh. Jika berbaring menjadikan sinus anda berasa lebih sesak, terletak di sebelah anda, mana-mana satu membolehkan anda bernafas dengan lebih baik, atau prop diri dengan bantal.

Minum banyak air untuk kurus mukus dan menggalakkan saliran. Menghirup teh panas, atau lebih baik, teh herba atau lemon dan madu dilarutkan di dalam air panas. Hadkan kafein minuman sarat seperti kopi dan cola; mereka adalah diuretik dan menyebabkan dehidrasi selanjutnya.

Memohon panas, tuala kecil yang lembap untuk muka anda beberapa kali sehari.

Menyedut wap 2 hingga 4 kali sehari. Sama ada tuangkan air mendidih ke dalam mangkuk atau menggunakan vaporizer wap dengan menutup kepala anda dengan tuala untuk mengelakkan stim daripada melarikan diri, dan menyedut wap selama sepuluh minit. Tambah Vicks Vapo-Rub atau mana-mana mentholated penyediaan, likuoris, halia atau kayu putih. Menghirup wap dari cawan panas air, mengambil mandi panas, berwap atau hanya duduk di dalam bilik mandi dengan berjalan mandi mempunyai kesan yang sama.

Sembur dengan masin hidung (boleh didapati dari kedai ubat) beberapa kali sehari.

Amalkan hidung pengairan setiap hari untuk mengusir alergen, perengsa, bakteria dan virus dari sinus dan saluran hidung sebelum mereka menyebabkan reaksi alahan dalam badan dan sebelum bakteria membiak dan mengatasi sistem imun. Jika sesiapa dalam keluarga anda atau di tempat kerja mempunyai sejuk, gunakan pengairan hidung sebagai langkah pencegahan.

Nipis mukus dengan menggunakan expectorants untuk membantu mengusir mukus daripada paru-paru dan saluran pernafasan. Yang paling biasa adalah guaifenesin dijumpai di dalam Robitussin. Over-the-kaunter ubat (OTC) batuk cecair biasanya menggabungkan dekongestan dan suppressants batuk. Tanya ahli farmasi untuk mendapatkan nasihat.

Dekongestan hidung hanya menawarkan kelegaan sementara. Selepas 3 hingga 5 hari keadaan sebenarnya boleh memburukkan lagi supaya berhati-hati dengan mereka.

Perubahan suhu yang mendadak dan membongkok ke hadapan dengan kepala anda ke bawah memburukkan sakit sinus atau tekanan.

Elakkan alkohol kerana ia menjadi lebih teruk bengkak dalam sinus.

Ubat-ubatan homeopati untuk jangkitan sinus

Homeopati menawarkan remedi alternatif untuk resdung. Mereka berbeza bergantung di mana sinus yang terbabit:

Arsenik

Dalam dos yang biasa arsenik adalah racun, tetapi dalam pencairan melampau merawat resdung ciri-ciri:

berdenyut dan kesakitan yang amat
sakit teruk oleh cahaya, bunyi dan pergerakan
sakit dicetuskan oleh melakukan senaman dan kebimbangan
sakit diikuti dengan loya dan muntah-muntah.
Kalium bikromat
Gunakan untuk resdung dengan gejala-gejala ini:

menunaikan hidung tebal dan berserabut
kesakitan yang amat sangat pada akar hidung
kesakitan lega dengan mengenakan tekanan kepada kawasan kesakitan
sakit meliputi kesakitan di tulang dan kulit kepala
kesakitan yang boleh membawa kepada malap penglihatan
pening dan loya apabila berdiri
pesakit lebih suka berbaring di dalam bilik gelap dan berasa lebih baik apabila panas, minum minuman panas atau makan berlebihan.
Windflower
Gunakan untuk resdung ciri-ciri:

sakit kepala teruk oleh berbaring atau bilik yang panas
dicetuskan oleh suhu panas
berjalan pelepasan perlahan-lahan di udara terbuka sejuk atau dengan membalut kepala mereka ketat dengan tuala atau pembalut
menjadi lebih teruk apabila membongkok, duduk, bangkit dari tidur atau makan
sebahagian besar daripada kesakitan berpunca dari depan kepala
masalah perut
menunaikan hidung tebal dan kuning atau hijau.

Tidak ada komentar:

Posting Komentar