Menumpahkan cahaya pada Vitamin D dan Sun Pendedahan

Menumpahkan cahaya pada Vitamin D dan Sun Pendedahan

Sunshine adalah bahan penting untuk tetap sihat dan merupakan sumber terbaik untuk vitamin yang penting D. Cahaya matahari juga menyediakan anda dengan banyak manfaat kesihatan yang lain seperti melawan kemurungan. Dalam kajian baru-baru ini, vitamin D telah terbukti walaupun melindungi terhadap beberapa jenis kanser. Vitamin D juga penting untuk penyerapan kalsium dan mengekalkan tulang yang kuat.

Kita mendengar banyak perkara mengenai kanser kulit akibat pendedahan berlebihan kepada cahaya matahari, tetapi adakah anda tahu bahawa berpuluh-puluh ribu rakyat Amerika Utara mati kanser dan penyakit-penyakit lain setiap tahun disebabkan oleh pendedahan matahari yang tidak mencukupi dan tahap mengerikan vitamin D? Di Amerika Syarikat, kos tahunan merawat penyakit disebabkan kekurangan pendedahan cahaya matahari berlegar sekitar $ 56000000000 - dan hanya $ 6 bilion dibelanjakan untuk merawat penyakit disebabkan oleh pendedahan berlebihan kepada cahaya matahari. Sudah tentu, ia adalah benar bahawa matahari boleh menyebabkan kanser apabila kulit terdedah kepada jumlah yang berlebihan, jadi ia adalah penting untuk mengelakkan diri daripada dibakar sinar matahari. Tetapi jangan mengelakkan matahari sama sekali kerana ia masih sumber terbaik vitamin D dan adalah lebih baik daripada mengambil dalam tablet!

Kebanyakan orang mengetahui tentang kesan Ultra Violet (UV) melalui selaran matahari menyakitkan, tetapi spektrum UV mempunyai kesan yang lain, kedua-dua manfaat dan memudaratkan kesihatan kita. Orang berkulit gelap, bagaimanapun, akan menghasilkan lebih banyak kulit pelindung-bahan semula jadi yang dikenali sebagai 'eumelanin', yang mungkin menawarkan beberapa perlindungan daripada kesan negatif daripada UVB dan UVA. Sebagai permulaan, ia adalah penting untuk menjadi UV-berpengetahuan; matahari mengeluarkan radiasi ultraviolet dalam UVA, UVB, dan sinar UVC dan tidak semua sinar adalah sama. Stratosfera menapis sinar UVC, maka mereka adalah perkara remeh. UVB bertanggungjawab untuk pengeluaran vitamin D - sesuatu manfaat badan anda dari. Pada Kelemahan, UVB juga bertanggungjawab untuk selaran matahari dan kerosakan pada permukaan kulit. Sinaran ini menyebabkan tahi lalat, penuaan kulit dan beberapa jenis kanser kulit. UVB hanya membentuk sebahagian kecil daripada cahaya UV. Melihat UVA dalam "cahaya positif", ini tidak akan menyebabkan selaran matahari tetapi lebih kepada tan dan ia menyebabkan kanser kurang daripada sinaran UVB. Sinar UVA membentuk majoriti cahaya UV. Malangnya, kanser yang sinar UVA melakukan sebab adalah yang paling berbahaya - melanoma. Ia juga menyumbang lebih kepada penuaan kulit dan kerosakan DNA daripada sinar UVB dan sering kali kurang berkesan disekat oleh pelindung matahari.

Kanser kulit merupakan kanser yang paling biasa didiagnosis, melepasi paru-paru, payu dara, kolorektal dan kanser prostat. Tetapi walaupun apa yang kita telah membawa kepada percaya, jumlah yang munasabah pendedahan cahaya matahari yang mengurangkan risiko kanser kulit kerana vitamin D yang dirangsang oleh pendedahan kulit kepada cahaya matahari.

Satu lagi perkara untuk mengambil kira adalah bahawa kanser kulit telah dikaitkan dengan ketidakseimbangan yang besar dalam nisbah Omega-6 kepada omega-3. Diet Amerika Utara kami biasanya adalah lebih tinggi dalam Omega-6 dan boleh meletakkan kita pada risiko yang lebih besar mendapat kanser kulit. Meningkatkan pengambilan Omega-3 Oleh itu, adalah sangat penting untuk mengimbangi semula Omega-6 anda untuk omega nisbah 3.

Untuk maklumat lanjut mengenai vitamin D, Omega-3 dan Omega-6, dan juga lebih tips untuk hidup yang terbaik anda, lihat buku Dr. Nathalie ini Wellness On The Go di yourwellnessonthego.com.

Tidak ada komentar:

Posting Komentar