Cara Berhenti IBS Berkesan

Cara Berhenti IBS Berkesan

Adakah anda tahu bagaimana untuk menghentikan IBS? Jika tidak anda hanya terjumpa artikel yang akan mengajar anda bagaimana.

Sindrom Usus Mudah Rengsa boleh berlaku kepada sesiapa sahaja walaupun ia lebih lazim di kalangan wanita dewasa. Terdapat banyak teori di belakang puncanya dan kerana ia adalah gangguan, ia muncul dengan pelbagai gejala seperti cirit-birit, sembelit, kembung, gas usus, kembung perut dan lain-lain. Jika anda mempunyai IBS, anda perlu mendapatkan diagnosis perubatan. Siri ujian akan dijalankan, seperti pengambilan darah, najis persampelan, x-ray dan colonscopy. Kesihatan dan sejarah keluarga anda juga mungkin bertanya.

Terdapat banyak cara bagaimana untuk menghentikan IBS. Antaranya ialah dengan menggunakan ubat-ubatan yang ditetapkan, yang akan dimaklumkan bergantung kepada gejala yang anda miliki. Sebagai contoh, jika anda mempunyai sembelit, Zelnorm adalah baik. Ia adalah ubat yang bertindak seperti Serotonin, sejenis bahan kimia semula jadi tidak hadir dalam diri seseorang sembelit. Ia hanya untuk perempuan dan bukan untuk kanak-kanak dan pesakit lelaki.

Lotronex adalah untuk perempuan dengan cirit-birit. Awas dinasihatkan apabila mengambil ubat ini kerana ia boleh menyebabkan pengurangan aliran darah ke usus besar dan sembelit yang teruk.

Lain-lain jenis ubat-ubatan termasuk ubat anti-cirit-birit, anti-kekejangan dan anti-depressants. Mereka hanya boleh ditetapkan bergantung kepada gejala yang anda miliki.

Anda juga perlu berhati-hati merancang diet anda. Diet IBS termasuk makanan tinggi serat larut jika anda mempunyai sembelit, dan bebas daripada makanan berlemak, alkohol, kafein, coklat, pemanis tiruan seperti sorbitol dan sudah tentu, produk tenusu dan coklat.

Ini hanya beberapa cara bagaimana untuk berhenti IBS. Pastikan bahawa anda mendapatkan diagnosis perubatan pertama kerana ada masalah kesihatan yang lain yang mempunyai simptom yang sama seperti IBS.

Tidak ada komentar:

Posting Komentar